Webinar 24 maart: Jongeren, de kerk en duurzaamheid – een inkijkje

Bezoek donderdag 24 maart onze webinar over jongeren, de kerk en duurzaamheid – een inkijkje.

Datum: donderdag 24 maart 2022
Tijd: 20:00-21:30, via Zoom (link volgt na opgave)

Meld je direct aan

Veel mensen binnen (groene) kerken vragen zich af hoe je jongeren moet betrekken. In dit webinar verdiepen we ons in de wereld van jongeren, zodat we begrijpen wat hen bezighoudt, hoe zij nadenken over duurzaamheid en hoe zij in dat kader aankijken tegen de kerk. Hoe betrek je je eigen jongeren bij duurzaamheid? En hoe haak je aan bij jongeren die betrokken zijn bij duurzaamheid, maar niet bij de kerk?

Maarten Vermeulen, hoofdredacteur bij BEAM en de EO-jongerendag, neemt ons mee in de belevingswereld van jongeren, aan de hand van een jongerenonderzoek dat begin dit jaar is gedaan onder jongeren van 15 – 25 jaar. Wat houdt hen bezig? Waar maken zij zich druk om? Houden jongeren zich bezig met de klimaatproblematiek? Hoe krijgt dat vorm? En wat kunnen kerken hier mee doen? Hij deelt zowel de succesverhalen als de worstelingen en gaat graag met ons in gesprek.

Janneke Potuyt uit Hasselt organiseerde een week over duurzaamheid voor de tieners van 11 – 15 jaar in haar kerk. Dit werd een groot succes. Zij deelt met ons niet alleen wat ze deze week allemaal heeft gedaan, maar ook hoe en waarom zo.

Tenslotte praten we in groepjes verder. Wat kunnen we meenemen naar onze eigen kerk? Welke concrete voorbeelden spreken ons aan? Wat zou kunnen werken voor onze eigen jongeren? En kunnen we als kerk ook naar plekken toe gaan waar jongeren al aan de slag zijn met duurzaamheid?

Aan het eind van de webinar verzamelen we zowel genoemde tips als dilemma’s. Ook krijgen deelnemers een aantal concrete tips mee van bestaande initiatieven waar kerken eenvoudig bij kunnen aanhaken.