Vier op de tien christenen verbinden hun geloof niet aan de manier waarop ze naar duurzaamheid kijken – onderzoek naar groene opvattingen en gedragingen

Vier op de tien christenen verbinden hun geloof niet aan de manier waarop ze naar duurzaamheid en de natuur kijken.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat I&O Research in opdracht van het Nederlands Dagblad en GroeneKerken uitvoerde onder een groep ‘actieve christenen’. Wanneer christenen gevraagd wordt op welke manier hun geloof een rol speelt in hoe ze naar duurzaam leven kijken, geeft 38 procent aan dat hun geloof daarin geen rol speelt.

Christenen die vanuit hun geloof wél woorden geven aan hun opvattingen over klimaat en duurzaamheid, gebruiken hierbij vaak de term rentmeesterschap, maar ook naastenliefde voor mensen en de hele aarde wordt genoemd.

Lees in het artikel in het ND meer over deze uitkomst en het begrip ‘rentmeesterschap’.

Hier liggen kansen
Projectleider GroeneKerken Carla Dik-Faber: ‘De uitkomst dat vier op de tien christenen die verbinding tussen duurzaamheid en hun geloof niet zien, vinden we natuurlijk jammer. We hopen als GroeneKerken dat steeds meer christenen gaan zien en erkennen dat zorg voor Gods schepping een plek heeft in het hart van hun geloof en daarmee ook in hun dagelijks leven. Tegelijk kun je ook zeggen: hier liggen nog kansen! Ik geloof dat als christenen hierover in gesprek gaan, er een nieuw perspectief kan ontstaan. Over hoe we geroepen zijn voor een leven voorbij consumeren, tot een levensstijl die meer recht doet aan zowel mensen als de aarde. Dit geeft mijzelf juist veel vreugde en hoop. Met kleine stapjes samen op zoek gaan naar Gods koninkrijk, dat is toch inspirerend?’

Tips om het gesprek aan te gaan
In de toolkit van GroeneKerken vind je allerlei tips om in jouw geloofsgemeenschap het gesprek te zoeken over geloof en duurzaamheid, zoals:

• God in de supermarkt: workshop of interactieve lezing over jouw rondje in de supermarkt, in jouw geloofsgemeenschap uit te nodigen.
  • Een klimaatgesprek onder pastores: een groep jonge theologen en gastschrijvers maakte een een serie artikelen en gespreksvragen. Het is bedoeld om in een collegiale setting het gesprek aan te gaan over dit onderwerp.
  • Cursus naar aanleiding van het boek ‘VerduurSamen met Franciscus’ van Corinne Groenendijk. Op 17 februari is er een losse introductiedag voor mensen die overwegen met de cursus aan het werk te gaan of gewoon ter inspiratie. Aanmelden en meer informatie: crgroenendijk@hetnet.nl of 06-16401890.
  • Lees ‘Hoop voor de aarde’, een boek van klimaatwetenschapper Katherine Hayhoe, waarin zij aangeeft hoe je een hoopvol gesprek over klimaatverandering kunt voeren en hoe je van daaruit heel praktisch aan de slag kunt gaan om het klimaat te redden.

Nog meer tips en ideeën vind je in onze toolkit.

Voer jij het gesprek al in jouw kerk? Laat het ons weten!
We horen graag de verhalen van kerken die hierover met elkaar in gesprek gaan in hun eigen kerk of geloofsgemeenschap. Zowel verhalen over het samen vinden van groene inspiratie, als verhalen waar het gesprek moeizaam verloopt, of waar het schuurt of botst. Heb je een ervaring die je met ons wilt delen, mail dan naar communicatie@groenekerken.nl

2016 gebedspunt 75 Jezus ontmoet