Stilstaan bij verlangen | Column door Kick Bras

Het duurt niet lang meer of Thijsse’s Hof, de oudste heemtuin van Nederland, zal vol staan met bloeiende stinzenplanten. Jac. P. Thijsse stichtte deze heemtuin bijna 100 jaar geleden. Ik heb daar enkele jaren wekelijks in de Hof gewerkt. En elk voorjaar was het weer een genot om die bloeiende planten te zien, de wilde hyacint, de bosanemoon, het lenteklokje, en de daslook te zien stralen én te ruiken. Het duurt niet lang meer tot de lente aan zal breken. Ik verlang er zo naar! Intussen begint de veertigdagentijd. Er kunnen nog dagen vol kou, mist en regen, sneeuw misschien, volgen. En toch begin je af te tellen, naar Pasen toe. Het is een tijd waarin je leert om geduld te hebben, langzaam weer geloof te krijgen in de groeikracht van het leven. Stil te staan bij ons verlangen naar een goed leven. Misschien hebben we daar dit jaar wel veel moeite mee. De oorlog in Oekraïne, de aardbeving in Turkije en Syrië, dat alles doet ons huiveren van de kou. Wanneer zullen we tekenen van hoop zien, zullen we ons weer durven toevertrouwen aan de boodschap van hoop, van leven door de dood heen?

Ik zie hem nog voor me, dat kale kruis, gemaakt van kippengaas, dat met Pasen in de kerk stond, toen ik nog predikant was in Gorinchem. De kerkgangers konden een narcis meenemen bij de deur en die in dat kale kruis steken, totdat het een voluit bloeiend kruis geworden was. Een transformatie die ons veel zei over het sterven en de opstanding van onze Heer Jezus Christus. Maar ook over de moeilijke weg die wij mensen vaak moeten gaan, door de diepte heen, en dan toch hopend op nieuw leven, nieuwe toekomst.

bloeiend kruis bij inspiratie Kick Bras e1678802870182

Als je met dit beeld de veertigdagentijd ingaat, dan sta je stil bij je verlangen, dan kun je de hoop weer een kans geven, dan voel je de oproep om op te staan en je verantwoordelijkheid te nemen. Thomas Merton, over wiens natuurvisie ik een boek publiceerde, schreef in zijn dagboek:

Het is vandaag echt lenteweer. Alle bomen beginnen nu uit te lopen en het eerste frisse groen van een nieuwe zomer is overal op de heuvels te zien. Zo’n puurheid en zuiverheid zie je alleen op deze paar dagen die door God gekozen zijn als Zijn teken!

Laten we de komende tijd onze ogen openen voor dit teken. Stil te staan bij Gods verlangen naar mensen die durven te leven in verbondenheid met zijn schepping.

Kick Bras, Groene Immanuëlkerk in Haarlem

Bij boek van Kick Bras