Stijgende energieprijzen: hoe helpt de kerk?

Waarom zou een kerk zich bezig houden met de energiehuishouding van de kerkleden? Omdat de stijgende energieprijzen kunnen resulteren in financiële nood, bij huishoudens waar je het niet direct verwacht. Wat kan de kerk betekenen voor deze mensen?

Kerken staan voor de uitdaging om duurzaamheid en armoede zo met elkaar te verbinden, dat vergroening én armoedebestrijding elkaar versterken. Een belangrijk rol daarin is weggelegd voor de diaconie. De diaconie en armenzorg richt zich onder andere op mensen in financiële nood. Er wordt hulp gegeven bij het bijhouden van huishouduitgaven en schuldhulpverlening en waar nodig springt de kerk financieel bij.

Tegelijkertijd stijgen de energieprijzen en investeren veel mensen in isolatie, zonnepanelen en warmtepompen, zodat de energielasten lager worden. Maar hoe zit het met mensen die zulke investeringen niet kunnen doen, omdat ze daarvoor geen geld hebben? Onder andere de diaconie van Protestantse Kerk Oosterbeek-Wolfheze ziet dit gebeuren. Wat als mensen afhankelijk zijn van de huisbaas en de energieleveranciers, in een huis dat tocht? Wat kan de kerk voor deze mensen betekenen?

De kerk kan samen met deze mensen kijken naar voor de hand liggende energiebesparingsmaatregelen: ‘s nachts de verwarming lager zetten, tochtstrips aanbrengen, de ketel op 60 C zetten. Dit is iets waar diverse kerken al op inzetten. Maar voor veel andere maatregelen is geld nodig: een energiezuinige koelkast en wasmachine, een nieuwe ketel, vloer- en dakisolatie, zonnepanelen.

Een kerk kan hierbij ondersteunen! In het kader van armoedebestrijding en het nastreven van gelijkheid kan de kerk duurzame investeringen doen voor de huishoudens die anders de komende jaren in de knel komen. Dit is geen liefdadigheid, maar een handelen dat erop gericht is dat mensen tot hun recht komen en de kloof tussen arm en rijk niet groter wordt.

Lees ook het artikel Kerken schieten te hulp bij stijgende energiekosten: ‘We laten niemand in de kou staan’ in Trouw

patrick schneider mFnbFaCIu1I unsplash 1