Samen in beweging voor Gods schepping | Column Carla Dik-Faber

‘Want de mens die de plaats van God wil innemen wordt de ergste vijand van zichzelf.’ Het zijn indringende woorden van paus Franciscus in zijn onlangs verschenen klimaatbrief Laudate Deum. De ecologische crisis is ten diepste een spirituele crisis, waarbij God niet meer de plek in ons leven krijgt die Hem toekomt. We zitten – misschien wel zonder dat we dat willen – vast in een economisch systeem van steeds meer, groter, beter, sneller, vaker en verder, dat ten koste gaat van het leven op aarde, van mens en natuur, dichtbij en ver weg. De woorden van Paulus klinken actueler dan ooit: ‘Want ik doe niet wat ik wil, het goede, maar juist wat ik niet wil, het kwade, dat doe ik’ (Rom. 7:19). Dit moet anders, maar – laat ik voor mezelf spreken – echt anders leven en hier geen deel van uitmaken is nog best moeilijk.

Toch geloof ik dat we geroepen worden om – met vallen en opstaan – te leven vanuit de hoop die ons gegeven wordt op vernieuwing van onszelf en van deze wereld. We worden geïnspireerd door de principes van Gods Koninkrijk waar we naar uitzien en die de wereld op z’n kop zetten. Voor mij betekent dit in de praktijk dat ik groene stappen wil blijven zetten – ook al zijn die verre van perfect: ‘het kleine goede’ doen, uit liefde voor God. En op 12 november sluit ik samen met het team GroeneKerken aan bij de Mars voor klimaat en rechtvaardigheid in Amsterdam. Omdat we ons geroepen voelen om stem te geven aan de natuur, aan onze naaste ver weg, aan volgende generaties, aan een schepping in nood. Omdat we ons uit willen spreken tegen onrecht. En omdat we willen delen van onze hoop, omdat we geloven in een andere wereld. Loop je met ons mee?

Omdat de schepping roept om een kerk die zorg draagt.

Tot slot nog dit: de Mars voor klimaat en rechtvaardigheid wordt helaas gehouden op een zondag. Hierboven leggen we uit waarom we toch meedoen. En verder: de mars is een aangemelde activiteit en dus helemaal legaal. Meer informatie over de mars kun je ook hier vinden.

Misschien wil of kun je niet meelopen met de mars maar wil je toch iets doen met het thema klimaat en rechtvaardigheid in je eigen kerk of geloofsgemeenschap. Wij hebben liturgiesuggesties gemaakt die we graag met je delen (onderaan pagina). Een lied, gebed, Bijbeltekst of verwerking: op allerlei manieren kun je aandacht geven aan het thema. Ook vragen we jullie onze aanwezigheid tijdens de mars te steunen met gebed.

Namens het team GroeneKerken,

Carla Dik-Faber | Projectleider