Maak kennis met de Nederlandse pelgrims: Lydia

Lydia loopt straks mee met de klimaatpelgrimstocht.

‘Alleen als we dieren en planten en kwetsbare mensen echt liefhebben, wordt de zorg voor de schepping iets van binnenuit.’

Lydia van Maurik

Vanaf 30 september lopen er Nederlandse pelgrims mee met de klimaatpelgrimstocht. Zij leggen indrukken en verhalen van pelgrims, kerken en lopers vast op papier en op beeld. Hun verslagen en foto’s vind je van 30 september tot 11 oktober op de website van GroeneKerken en via Facebook.

Lydia loopt ook mee: ‘Bij ons thuis was het een soort vanzelfsprekendheid dat we verantwoordelijk waren voor de schepsels in onze omgeving. Voor een jonge vogel die uit het nest was gevallen, stonden we een paar keer per nacht op om het te voeren. Als je zo inzoomt op zo’n diertje, als je van dichtbij ziet hoe het vecht om te leven, hoe mooi en grappig en stoer het is, dan wordt het ineens heel belangrijk. Je ziet het door Gods ogen. Je gaat het liefhebben. En ineens heb je er tijd en geld en zorgen voor over.

Alleen als we dieren en planten en kwetsbare mensen echt liefhebben, wordt de zorg voor de schepping een automatisme. Iets van binnenuit. Vanuit moeten of schuldgevoel of eigenbelang komt er niks van terecht; vanuit liefde gaat het vanzelf. Ik loop mee met de tocht, omdat ik die liefde wil aanwakkeren.’