Maak kennis met de Nederlandse pelgrims: Johan

Johan loopt mee met de klimaatpelgrimstocht: ‘Zorg voor het klimaat en voor elkaar is noodzakelijk willen de volgende generaties ook onder goede leefomstandigheden kunnen leven.’

Johan van Werven

Vanaf 30 september lopen er Nederlandse pelgrims mee met de klimaatpelgrimstocht. Zij leggen indrukken en verhalen van pelgrims, kerken en lopers vast op papier en op beeld. Hun verslagen en foto’s vind je van 30 september tot 11 oktober op de website van GroeneKerken en via Facebook en Twitter.

Johan van Werven loopt mee van 30 september tot 31 oktober op het traject Enschede-Glasgow:

‘Ik ben Johan, 63 jaar, en woon samen met mijn vrouw in Twello. Wij hebben drie kinderen (31, 29 en 25 jaar oud) een schoonzoon en een kleindochter 2 jaar jong. Ik ben actief in de PKN kerk Twello. Daarnaast houd ik erg van fietsen, zeilen, wandelen en muziek maken.

Al op jeugdige leeftijd werd ik lid van de jeugdbond voor natuurstudie (CJN) en werd ik overrompeld door de schoonheid van moeder aarde.

In de zomer van 2015 fietste ik naar Iona (Schotland) waar ik deelnam aan een retraite geloof en milieu. In het najaar van 2015 fietste ik in een groep naar Parijs om aandacht te vragen voor de klimaatconferentie Cop 21. Ook in 2018 ging ik op pad, dit maal te voet, met als bestemming de klimaatconferentie Katowice (Cop 24).

Men is vaak niet genoeg bewust van wat de klimaatverandering te weeg brengt. Het is nodig om snel in actie te komen om de klimaatverandering te stoppen. Om deze redenen loop ik mee met de Klimaatpelgrimage.’

Meer weten en meelopen?