Laat je stem horen bij het pensioenfonds van dominees en zorgmedewerkers

De afgelopen maanden komen pensioenfondsen en hun investeringen regelmatig in het nieuws. ABP en een paar kleine pensioenfondsen maakten bekend dat ze stoppen met investeren in de fossiele industrie.

Bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn, waar niet alleen veel zorgmedewerkers maar ook predikanten en kerkelijk (mede)werkers zijn aangesloten, wordt al een tijd door verschillende organisaties actie gevoerd om hen ertoe over te halen dit ook te doen. Nu heeft PFZW nog 4,5 miljard euro in de fossiele industrie geïnvesteerd.

Ds. Lieke Weima uit Scharnegoutum zegt hierover: ‘Gemeenteleden dragen onbedoeld en ongewild bij aan fossiele energiebedrijven, wanneer ze hun kerkelijke bijdrage geven voor de aanstelling van hun predikant of pastoraal werker. Fossiele bedrijven maken de klimaatdoelen onhaalbaar, en dit wordt onder andere in stand gehouden door de investeringen van PFZW.’

Christian Climate Action heeft een brief opgesteld die kerkenraden aan PFZW kunnen sturen. Hiermee maak je duidelijk dat ook jullie kerkenraad wil dat de investeringen vervangen worden door duurzame investeringen.

Download de voorbeeldbrief

Lees hoe je nog meer je stem kunt laten horen voor een schoner pensioen.