Klimaatvriendelijk eten met de Forkranger App

Frank en Mareike willen duurzaam eten zo leuk mogelijk maken. Daarom maakten ze een game, om mensen te inspireren.

Duurzaam leven is voor Frank en Mareike onderdeel van hun geloof. En dat willen ze met anderen delen. Dit inspireerde hen om de Fork Ranger app te maken om mensen te helpen duurzaam te eten. Ze ontmoetten elkaar nadat Frank een avond over dit onderwerp sprak in de Hope Church in Utrecht.

WhatsApp Image 2022 03 07 at 11.58.57 1

Frank was al eerder begonnen met een kookboek over klimaatverandering omdat hij niet genoeg makkelijke vegetarische recepten kon vinden. Toen hij Mareike ontmoette begonnen ze met het ontwikkelen van een app om het thema ‘duurzaam eten’ zo leuk mogelijk te maken.

In een soort spel kun je door een korte quiz ontdekken wat de belangrijkste punten zijn van duurzaam eten. Vier makkelijke recepten per thema maken het mogelijk om de nieuwe inzichten direct in de praktijk te brengen.

Om een voorbeeld te geven van een verrassend inzicht: als je rundvlees vervangt door kip vermindert dat de CO2 uitstoot gigantisch. De impact van deze gemakkelijke switch wordt vaak onderschat. Terwijl dit veel meer uitmaakt dan één dag in de week vegetarisch eten.

Untitled 2

Wat kun jij en jullie kerkgemeenschap zelf doen:

• Download de app (alleen iPhone op dit moment) of abonneer je op de Fork Ranger nieuwsbrief en deel dit met anderen
  • Kies bij gezamenlijke maaltijden (Alpha, gezamenlijke kringavonden, lunches) voor groenten in de hoofdrol
  • Neem voedselkeuzes mee in het vasten, bijvoorbeeld een maand rundvlees vervangen door kip. Pas dit aan op waar je staat in je reis naar een duurzaam dieet

Wat kan Forkranger voor kerken doen:

• Langskomen om meer te vertellen over de impact van je voedselkeuzes (tegen een kleine vergoeding)
  • Makkelijke recepten aanleveren om op jeugdkamp, kerkweekend of ander evenement met evenveel succes een klimaatvriendelijke maaltijd op tafel te zetten
  • Boeken aanbieden om aan jullie leden te geven of in jullie kerkgebouw te koop aan te bieden (tegen speciaal tarief)

Meer weten? https://forkranger.com/