Jongeren hebben grote zorgen om klimaat

Meer dan 80% van de kerkelijke jongeren maakt zich grote zorgen om klimaatverandering. Opvallend daarbij is dat maar één op de zes jongeren zich geïnspireerd voelt door hun eigen kerk om iets te doen aan klimaatverandering. Dit blijkt uit het Jongerenonderzoek dat afgelopen maanden is uitgevoerd door R2 Research.

Jongeren Kerk en Toekomst Insta 202112037 1

In verhouding tot zorgen om andere maatschappelijke kwesties, zijn de zorgen over klimaatverandering, milieuvervuiling en oorlog/conflict het sterkst toegenomen. De minste zorgen hebben jongeren over het behoud van de Nederlandse cultuur. Cornelis de Schipper, Tearfund Nederland: “Tweederde van jongeren vindt het belangrijk dat christenen in actie komen, maar bijna de helft vindt dat de eigen kerk momenteel onvoldoende actie onderneemt. De komende periode gaan we dan ook graag in gesprek met kerken om te kijken welke rol kerkleiders hierin kunnen spelen.”

Jongeren vinden dat er binnen de kerk te weinig over klimaatverandering gesproken wordt.

Klimaat en milieu een thema in de kerk

Het belangrijkste doel van het onderzoek was inzicht krijgen in de perceptie van christelijke jongeren op de toekomst. Specifiek ten aanzien van de oorzaken van klimaatverandering en milieuvervuiling en de rol van de Nederlandse kerk. Harmen Niemeijer, Micha Nederland: “We zien dat jongeren opstaan tegen onrecht koppelen aan hun geloof, en dat klimaatverandering op dit moment de grootste zorg is. De grote uitdaging ligt nu bij de kerk om deze thematiek een plek te geven. En daarover juist ook met de jongeren in gesprek te gaan, en ze ruimte te bieden. Een grote uitdaging, maar o zo nodig.”

De grote uitdaging ligt nu bij de kerk om deze thematiek een plek te geven.

Matty van Leijenhorst van GroeneKerken: “Laten we als groene kerken ons uiterste best doen om te laten zien dat de staat van Gods schepping ons aan het hart gaat. Geef jongeren ook de ruimte om hun zorgen te uiten en veranderingen door te voeren in de kerk.”

Om meer inzicht te krijgen in wat de jongeren missen in hun kerk om geïnspireerd te worden, wordt er in januari een verdiepend vervolgonderzoek gedaan. Hierbij voeren jongeren en kerkleiders in een focusgroep discussie. In februari verschijnen hiervan de resultaten.

Het Jongerenonderzoek is uitgevoerd onder Nederlandse christelijke jongeren van 15 tot en met 25 jaar waarvan 92% minstens één keer per maand naar de kerk gaat. Door R2 Research in opdracht van MissieNederland, Tearfund Nederland, Micha Nederland, A Rocha, World Servants, EO BEAM, HGJB, Protestantste Kerk in Nederland en Groene Kerken.

uitkomsten jongerenonderzoek