GroeneKerken aanwezig op Regioavond Enschede

NGK EnschedeOp uitnodiging van Steven Schulenberg van de NGK in Enschede kwamen op 23 maart 13 mensen uit 10 kerken van diverse denominaties uit de regio samen om te brainstormen over het potentieel van een regionaal netwerk van groene kerken. 3 van de 10 aanwezige kerken waren nog geen groene kerk, maar wel uitgenodigd en bleken erg geïnteresseerd te zijn in zorg voor de schepping. Tijdens de kennismaking werden er al allerlei enthousiaste en heel verschillende verhalen verteld over waar men mee bezig was op het gebied van duurzaamheid in de verschillende kerken. Trouwens niet alleen over verduurzaming van het gebouw, zonnepanelen, bewust inkopen etc, maar ook over een pelgrimswandeling die de PKN gemeente Markelo en Goor samen hadden uitgezet langs plekken van bezinning en duurzaamheid.

Als potentieel voor het vormen van een netwerk werden genoemd:

• ideeën uitwisselen over thema’s (bijvoorbeeld wat je kunt doen om bijvoorbeeld bewustwording te vergroten of om je gebouw te verduurzamen);
  • obstakels benoemen en tips en tricks uitwisselen om die te overwinnen;
  • samen een spreker uitnodigen of een duurzaam project bezoeken etc.

Ze besluiten om samen een whatsappgroep te maken met de aanwezigen en elkaar op de hoogte te houden van events die er door de diverse kerken worden georganiseerd  en voor het uitwisselen van tips.

Het eerstvolgende wat de kerken samen gaan doen is een Verwonderwandeling van A Rocha olv de Lasonderkerk in Enschede. Ze hopen daar elkaar ook wat beter te leren kennen (en niet alleen via vergaderen). Ondertussen heeft iedereen wat tijd om de avond te laten bezinken en na te denken wie ze nog meer kunnen uitnodigen. De Lasonderkerk zal met een datum komen voor een vervolgavond.

Mooi om te zien dat Groene kerken samenwerken om de impact verder te vergroten! Heb je zelf een mooi voorbeeld van samenwerking? Wij komen graag met jullie in contact.