Groene Week bij De Drie Ranken in Apeldoorn

WhatsApp Image 2023 03 28 at 11.34.44

Deze week (27 maart tot 2 april) organiseert de kerk De Drie Ranken in Apeldoorn een Groene Week. Één van de kartrekkers Wilma Paulussen: “We zijn sinds oktober 2022 een groene kerk en we wilden dat graag zichtbaar maken met deze Groene Week. Een deel van de activiteiten was niet zo moeilijk te regelen: bijvoorbeeld een werkgroep die vaker filmavonden organiseert hebben we nu gevraagd om een documentaire te kiezen over duurzaamheid. En het repair café, dat al regelmatig gehouden wordt, is nu deze week gepland. Wat meer werk was het regelen van de Groenmarkt op zaterdag. Er doen nu verschillende lokale organisaties mee, zoals Zero Waste Apeldoorn, IVN natuureducatie en een organisatie die tweedehands kleding inzamelt. Mede daardoor krijgen we nu ook subsidie vanuit de gemeente Apeldoorn. Dat vind ik zelf ook ontzettend leuk al die verbindingen, zo ben je kerk in de samenleving.”

Bent u zaterdag in (de buurt van) Apeldoorn: de Groenmarkt is van 10.00 – 16.00 uur, Eglantierlaan 202 in Apeldoorn. Klik hier voor het programma.

Verslag door Annemieke Buwalda, projectlid GroeneKerken

Op een dinsdagochtend sluit ik aan bij de kerk De Drie Ranken, een wijkgemeente van de PKN in Apeldoorn. Hans Segaar is één van de kartrekkers van deze Groene Week en vertelt hoe ze gisteren met ongeveer 25 mensen de documentaire ‘Before the Flood’ hebben gekeken. ‘Het emotioneert me weer, hoe klimaatverandering juist het leven van kwetsbare mensen wereldwijd raakt, terwijl wij hier zoveel hebben.’ ‘Maar’, zegt hij even later, ‘ik ben ook een optimist en ga dan graag wat doen’. Dat blijkt later ook wel als hij druk in de weer is met bananendozen voor alle planten stekjes die worden ingeleverd voor de Groenmarkt aanstaande zaterdag.

WhatsApp Image 2023 03 28 at 11.34.44 1

Ondertussen komen de ‘afval vrijwilligers’ binnen druppelen voor koffie. Deze groep, van ongeveer tien vrijwilligers, zorgt er al meer dan zeven jaar voor dat afval wordt geraapt in het gebied rond het kerkgebouw. Hans heeft ze vanochtend allemaal bij elkaar geroepen en met een taartje worden ze hartelijk bedankt voor hun jarenlange inzet.

In het gesprekje bij de koffie komt het op groene kerk zijn, wat de vrijwilligers een goed initiatief vinden. Ik kan het niet laten om dan ook te vragen naar hun eigen ‘groene’ motivatie voor het afval rapen? Tja, reageert men wat aarzelend… of dat nu zo breed gevoeld wordt in deze groep…  “Nou, het is ook gewoon zinvol.” En: “Eens lekker iets concreet doen, in plaats van al dat vergaderen en praten in de kerk.”

Of het nu diep gevoelde emotie is bij klimaat onrecht, of gewoon goede zin bij een vrijwilliger om iets nuttigs te doen, ik geniet ervan. Ieder zo zijn eigen stijl en motivatie. Ook dat is voor mij vandaag: genieten van genoeg. En nu gaan we naar buiten om afval te rapen.