Groene kerk in de praktijk: De Inham, Hoogland

Interview met Cris en Joke van Oers.

Zelf op het asfalt?

De Inham is sinds 2016 een groene kerk. Cris is één van de vaste leden van de werkgroep groene kerk en we spreken hem en zijn vrouw Joke in de moestuin achter de kerk. “Waardoor we zelf actief zijn geworden? Tja.. gewoon door wat je leest in de krant denk ik. Als je je er dan meer in verdiept, ga je zien dat het anders moet. We zijn bijvoorbeeld steeds minder vlees gaan eten en kopen vaak biologische producten. Geloof speelt hier zeker ook een rol in. Als je kijkt naar de aarde die God maakte… zo horen we daar toch niet mee om te gaan?”

Joke vult aan: “We denken ook wel eens, moeten wij dan ook op de snelweg gaan zitten? De veranderingen gaan te langzaam. Er zijn teveel clubs die lobbyen voor andere belangen, omdat ze verdienen aan een onhoudbaar systeem. Het is nodig om een tegengeluid te laten horen. Dus ik begrijp de actievoerders heel goed. Maar tegelijk weet je ook dat dat soort acties sommige mensen juist helemaal in de weerstand brengt. Daarom zoeken we toch zoveel mogelijk naar een positieve toon, om te laten zien hoe het ook kan.”

De Inham kruiwagen e1695732123110

Kerkleden actief op manier die bij hen past

De werkgroep groene kerk bestaat op dit moment maar uit drie leden, legt Cris uit. “Wat voor onze kerk goed werkt, is dat losse groepen aan de slag gaan met een onderwerp. Dus er is een groep heel actief rondom energiebesparing. Eerder zijn al zonnepanelen gelegd en afgelopen jaar is het gasverbruik met 20% verminderd. Komend jaar willen we weer zo’n stap zetten. En er is een andere groep actief met de moestuin. Er zijn vier vaste vrijwilligers en dan nog een poule van invallers als er veel werk is of in vakantietijd. Zo zijn veel mensen in onze kerk actief op een manier die hen past.”

Deze aardappels hoef je niet te schillen

Cris vertelt verder over de moestuin: “Eerst leverden we onze groenten aan de voedselbank. Maar het bleek dat de voedselbank in die weken ook al ruim aanbod had van dezelfde producten van de supermarkten. Omdat het verse producten zijn, kun je ze niet zo makkelijk bewaren. Daarom verkopen we nu onze producten op zondag en de opbrengst daarvan gaat naar de voedselbank. Bijna elke zondag na de dienst staat er een kruiwagen met een QR-code, waar gemeenteleden dus verse en biologisch geteelde producten uit de eigen moestuin kunnen kopen.

Een echtpaar grapte laatst dat het wel onhandig was dat de aardappels wat klein waren, dan had je zoveel werk aan het schillen. Maar deze aardappels hoef je niet te schillen! Geen bestrijdingsmiddelen, dus even wassen en klaar. Dat is toch mooi, dat mensen zo kennis maken met het voordeel van biologische producten?”