Dag #9 (8-10): Mooie mensen

Klimaatpelgrimstocht dag #9 – 8 oktober: Zeist – Maarssen
Verslag en foto’s door Mijke van Leersum, foto wandelaars bij Oud Zuilen door Kees de Heer

Meer zien van de pelgrims? Volg ons op Facebook en Twitter. Verspreid deze blog en onze berichten in jouw kerk of netwerk.

Vandaag kreeg ik tijdens het wandelen opeens een liedje in mijn hoofd. Beautiful people van Melanie. Onderweg ontmoet je zoveel mooie mensen. Laat me er een paar aan je voorstellen.

Onze dag begon met een ochtendgebed van Nelleke Spiljard, van de katholieke parochie. Ze sprak ons moed in. Met woorden van Theresa van Avilla, het zingen van Nada te Turbe, en een gedicht van Brian Doyle. In het gedicht vertelt hij over dat hij God die dag heeft gezien in een schoolbus van kinderen. In het bijzonder in een jongen met een dinosaurus-hoed. God in het alledaagse. God in elkaar. Dat nemen we mee voor onderweg.

Pony

Bijvoorbeeld naar onze eerste stop: kinderboerderij de Brink in Zeist. Een boerderij waar iedereen gratis naartoe mag en waar ze groene projecten in het zonnetje zetten. Zo kun je daar bijvoorbeeld van dichtbij bekijken hoe een groen dak er nou eigenlijk uitziet. Steun krijgen ze in de vorm van materiaal. ‘Een houthakker heeft geen geld, maar wel hout. En een bank heeft geen hout, maar wel geld,’ grapt de eigenaar. We worden uitgezwaaid door kinderen van een basisschool in de buurt en de pony loopt ook een stukje mee. God in het alledaagse.

WhatsApp Image 2021 10 09 at 08.16.35

Autoloze zondag

Tijdens een van de pauzes raak ik aan de praat met Aleid Groothof (70) en Enith de Putter (47) uit Houten. Aleid draagt een overhemd met daarop: 19-09-1999: autovrije zondag. Toen al maakten zij en Enith zich samen hard voor minder auto’s op de weg. Enith is zelfs geboren op een van vier autoloze zondagen in 1973, midden in de oliecrisis, dus het is een thema dat al lang met hun meegaat.

‘Tijdens de lockdown leek het even alsof het de goede kant opging. Alles was zo leeg. Maar nu rijdt iedereen weer rustig in zijn eentje over de weg’, zegt Aleid. Maar er is ook hoop. Die avond ervoor was ze nog bij de uitreiking van de Duurzame 100 van Trouw (waar Houten met het doorgeefluik op nummer 80 staat) en ze zit bij Exctinction Rebellion en Grootouders voor het Klimaat. Vandaag gaan ze samen mee met onze tocht. God in elkaar.

Fotograaf

We wandelen verder langs de prachtig slingerende Vecht. Soms lopen we in stilte, maar vandaag niet. Ik praat met allerlei mooie mensen. Mensen die zich afvragen of ze moeten investeren in beter geïsoleerde kerken of dat het meer loont om mensen te vragen hun jas aan te houden. Mensen die nieuwsgierig zijn naar de rol van dieren in de bijbel en hoe we die uitleggen. Mensen die spontaan besluiten om onze persoonlijke fotograaf te worden.

Met die laatste bedoel ik Kees de Heer. Hij is bioloog en weet bijzonder veel over de omgeving. Tijdens het wandelen schiet hij uit de losse pols foto’s, terwijl hij me vertelt over jachtpalen en trekschuiten en het oude gemeentehuis van Zuilen.

Tafellinnen

Links loopt de rivier en rechts van ons vliegen ooievaars in de lucht. Ik kijk verwonderd omhoog naar de ooievaars, die al vliegend net parachutisten lijken, of misschien wel eeuwenoude dinosauriërs. God in het alledaagse.

Dan komen we aan in Maarssen, waar we die avond ook zullen eten. Tijdens het eten valt ons op hoe mooi de ruimte is waar we ons in bevinden. De tafels zijn prachtig gedekt. ‘Met echt tafellinnen!’ roept een van onze pelgrims enthousiast. Er staan kannen met water en bloemen op tafel. Even wanen we ons in een restaurant. Ik blijf me verwonderen over de mensen bij wie we verblijven, die hun kerken en harten voor ons openstellen.

Ik denk aan de kaas bij het ontbijt, gratis gekregen van de kaasboer en waarvan alles wat overblijft wordt gedoneerd aan een lokale organisatie die het weer als lunch kan gebruiken. Ik denk aan de mensen die elke nacht over ons waken, om te zorgen dat ons in de nacht niets overkomt. Ik denk aan de mensen die bloemen op tafel zetten als ze weten dat er mensen komen die op een lange reis zijn. God in het alledaagse. God in elkaar.

Klimaatpelgrimstocht

Op dag #10 (10-10) lopen de pelgrims van Maarssen naar Amsterdam Zuidoost.

De klimaatpelgrimstocht is een initiatief van:

Groenekerken

Vastenactie