Dag #5 (4-10): “Bidden met mijn voeten”

Klimaatpelgrimstocht dag #5 – 4 oktober: Apeldoorn – Voorthuizen
Verslag en foto’s door Christine Moraal

Meer zien van de pelgrims? Volg ons op Facebook en Twitter. Verspreid deze blog en onze berichten in jouw kerk of netwerk.

Interview met pelgrim Rosanna

Wat een contrast – gisteren liepen we urenlang door de stromende regen, vaak langs een drukke weg. De pelgrims, duidelijk niet onder de indruk, liepen stoïcijns door: “Dat hoort gewoon bij het pelgrimeren.” Vandaag ging de route vanaf Apeldoorn op kleine paadjes dwars door de Veluwe – en dan ook nog bij stralende zonneschijn. “Ik wist niet dat zoiets in Nederland bestond! Leven hier ook gazelles?” grapt Robin uit Zweden.

WhatsApp Image 2021 10 05 at 06.55.57

Na een bezoek aan het Don Bosco Centrum midden in het bos bij Assel – waar we horen over het werk van Don Bosco met jongeren – spreek ik met Rosanna uit Zwitserland. Zij loopt al 46 dagen mee, sinds vlak bij de Poolse grens, en ze weet boeiend te vertellen over haar soms avontuurlijke eerdere tochten. Zo liep zij van Zwitserland naar Jeruzalem – grotendeels alleen. “In Turkije had ik twee bange momenten en durfde ik eigenlijk niet alleen verder te lopen. Toen ben ik echt gaan bidden!” Een paar dagen later werd ze onverwacht vergezeld door een andere pelgrim en konden ze samen verder. Later liet zij zich zelfs door corona niet afschrikken: toen de herbergen nog gesloten waren, pakte zij een tent om, weer alleen, naar Santiago te lopen.

WhatsApp Image 2021 10 05 at 01.10.40

Toch is ze bepaald geen eenling. Integendeel, zij hecht sterk aan gemeenschap en put er kracht uit. Met andere geloofsgenoten voelt ze zich verbonden in de Focolare-beweging: een spirituele gemeenschap die haar steeds weer motiveert om actief te worden. Bijvoorbeeld voor het klimaat. “Mijn andere tochten waren naar binnen gekeerd. Deze tocht voor het klimaat gaat naar buiten. Wij doen dit niet voor onszelf. Het gaat om het verhaal dat we uitdragen, naar buiten en in gesprek met de dagpelgrims die een stuk meelopen. Ik heb misschien minder tijd om te bidden. Maar dat is ok. Ik beschouw het als bidden met mijn voeten.”

Enthousiast vertelt zij over de weerklank die de tocht al vond in veel plaatsen op de route. Bijvoorbeeld in een Duits plaatsje net voor de grens met Nederland. Al wekenlang was de plaatselijke school bezig met lessen over het klimaat, in afwachting van de pelgrims. De kinderen hadden posters gemaakt en liepen een uur met de pelgrims mee. “Aan het eind werden wij door 700 kinderen uitgezwaaid. Zo mooi! Voor hen doen we het tenslotte.”

Na 28 kilometer lopen, komen we vermoeid aan op camping Het Beloofde Land in Voorthuizen. De woorden aan de gevel van ons slaapgebouw lijken precies voor ons uitgezocht: “Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijt…”

Op dag #6 (5-10) lopen de pelgrims van Voorthuizen naar Amersfoort.

De klimaatpelgrimstocht is een initiatief van:

Groenekerken

Vastenactie