Dag #10 (9-10): “Gaan met die banaan!”

Klimaatpelgrimstocht dag #10 – 9 oktober: Maarssen – Amsterdam Zuidoost
Verslag en foto’s door Myriam Braakhuis

Meer zien van de pelgrims? Volg ons op Facebook en Twitter. Verspreid deze blog en onze berichten in jouw kerk of netwerk.

“Gaan met die banaan!”

De ochtend begint met een lekker ontbijt in de Verrijzeniskerk. We genieten van de overvloed, na het ontbijt zijn er nog uitbundig veel bananen over. We zijn de Ark en de Verrijzeniskerk in Maarssenbroek dankbaar voor hun warme ontvangst en goede zorgen.
Bovendien hebben beide kerken een hele week aandacht aan duurzaamheid besteed met lezingen en thema-avonden, geweldig! Samen met 25 dagpelgrims openen we de dag met gebed en zang. Enthousiast biedt pastor Jos van Os bij het weggaan iedereen nog een banaan aan. Hans, één van de Zweedse pelgrims, krijgt de eer om ons allemaal zegenend te besprenkelen met wijwater. De zon komt net boven de kerk uit: “Gaan met die banaan!”

2 Hans mag ons bij het weggaan zegenen met wijwater 1 Pastor Jos deelt enthousiast bananen uit

Koud douchen

Er wacht ons een lange wandeling langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Links van ons hoge populieren en weilanden, rechts het brede kanaal met imponerende schepen. We wandelen al pratend over de lange, rechte weg. Ik ontmoet Thea, dominee van een kersverse groene kerk in Dronten. Ze loopt zowel gisteren als vandaag mee, op zoek naar verbinding met gelijkgestemde zielen. We raken in gesprek over onze zorgen rond het klimaat. Over hoe een klein voorbeeld anderen kan inspireren: koud douchen, geen vlees eten, kinderkleding doorgeven aan elkaar. We denken na over de verbinding tussen spiritualiteit en actie voor natuurherstel. Dat het nodig is om dingen te doen én dingen te laten; ruimte en leegte toelaten in je leven, waardoor er ook weer wat anders kan opbloeien.

5 Stiltemoment langs het kanaal contrast met containerschip

Boerderij

De boerderij van familie De Kruijff in Loenen aan de Vecht is een paradijs voor vermoeide pelgrims. Rond lunchtijd worden we ontvangen in een prachtige tuin; soep, drinken en fruit staan klaar. Pieter de Kruijff erfde deze boerderij van zijn ouders. De boerderij is niet meer zijn hoofdinkomen, maar ze houden nog wat dieren, verbouwen fruit en groente. Pieter werkt als installateur voor warmtepompen en bodemenergie. Bovendien is hij actief voor de Raad van Kerken in de omgeving. Zijn boerderij staat regelmatig open voor groepen, zo worden er ook kerkdiensten in de boomgaard gehouden. Bijzonder om te gast te zijn bij deze actieve, groene familie.

3 Heerlijke soep bij de familie De Kruijff

WhatsApp Image 2021 10 09 at 12.32.33 1

Zwijgend

Gesterkt vervolgen we onze weg langs het kanaal. Eenmaal de brug over leidt Silvia een stiltemoment in. We hebben al veel kunnen uitwisselen, nu mogen we naar binnen keren en luisteren. De omgeving op ons in laten werken en onze innerlijke stem verkennen. We lopen in stilte in een lange rij, één voor één, langs het water. De populieren torenen boven ons uit, een gevoel van nederigheid komt op. De blauwe lucht en rondcirkelende ooievaars roepen vrijheid bij me op: dankbaar dat ik vrij ben om te kiezen, waar ik ga, waar ik me voor inzet, waar ik voor sta. Deze zwijgende groep pelgrims gaat voort, stap voor stap, kiezend voor verbinding en zorg voor alles wat leeft; voor liefde en herstel.

Cabrio

We beëindigen het stiltemoment met een lied, terwijl een man in cabrio verbaasd tussen de twee rijen zingende pelgrims doorrijdt. Het laatste deel van de wandeling gaat tussen de knotwilgen, molens en weilanden door naar Amsterdam Zuidoost. Vlak voordat we Amsterdam binnenlopen laten we onze voeten nog even rusten in het gras. Een half uur later komen we aan bij kerkcentrum De Drie Stromen. Hier genieten we van heerlijke maaltijd, waarna we welkom zijn bij de eucharistieviering. Deze is helemaal gewijd aan onze komst. Priester Frans Mulders benadrukt dat de schepping ons gegeven is: “Ons gezamenlijk thuis”. En dat wij een verantwoordelijkheid hebben om deze wereld om te vormen tot een hemel op aarde. Hemel op aarde: dat dit mogelijk is, dat ervaren we elke dag weer op iedere plek waar we zo gastvrij ontvangen worden. Hemel op aarde, voor alles wat leeft: waar wachten we op?

6 Vermoeide voeten krijgen even rust tijdens een korte pauze

7 Spirituele stenen voor onderweg

Op dag #11 (10-10) lopen de pelgrims in een landelijke klimaatmars van Amsterdam Zuidoost naar Hoofddorp.

De klimaatpelgrimstocht is een initiatief van:

Groenekerken

Vastenactie