Cursusmateriaal voor jullie kerk – thema ‘Aarden’

Het programma van ons event GroenGelovig 2021 hebben we omgevormd tot materiaal dat je in je kerk kunt gebruiken. Met je kerk, je kring of een vriendengroep kun je tijdens verschillende avonden met elkaar luisteren, zingen en doorpraten over de verschillende thema’s rond het onderwerp ‘Aarden’.

Ontaarden

God heeft ons mensen gemaakt als relationele wezens, bedoeld om God, elkaar en zijn schepping lief te hebben en er goed voor te zorgen. Het goed onderhouden van deze relaties heeft gezondheid en leven tot gevolg. Het niet goed onderhouden van relaties heeft ‘ontaarding’ tot gevolg. God heeft de schepping zo gemaakt dat alles zich verhoudt tot elkaar en met elkaar in verbinding staat. Dit lijkt alleen haaks te staan op de tendens van de huidige tijd waarin alles als maakbaar wordt gezien.

Herstel

Door de ontaarde relatie tussen God en mens zien we gebrokenheid om ons heen. Ons huidig economisch systeem betekent een uitputtingsslag voor de aarde als nooit tevoren. Met het GroenGelovig thema van 2021 ‘Aarden’ wordt laten zien hoe onthechting met jouw naaste en jouw omgeving ontstaat en wat hiervan de gevolgen zijn, maar er wordt vooral focus gelegd op hoe herstel voor de aarde mogelijk is.

Kerkenmateriaal

Als GroenGelovig hopen we dat dit materiaal je mag aanmoedigen om als kerkgemeenschap en als individu in onze hedendaagse Westerse samenleving opnieuw waarde toe te kennen aan de oorsprong, aan de ander en aan onze Maker.

1. Thema ‘Geaard Leven’
  2. Thema ‘De toekomst van de aarde (1)’
  3. Thema ‘De toekomst van de aarde (2)’

Ben je op zoek naar meer materiaal of inspiratie? Kijk dan in onze toolkit