Digitale ontmoetingen en inspiratie

Inspiratie, informatie en ontmoeting. Dat kun je verwachten van GroeneKerken. Mooi om te ervaren dat we ook in deze coronatijd elkaar kunnen motiveren om steeds weer een duurzame stap te zetten in onze lokale kerken.

In oktober kon je deelnemen aan twee online GroeneKerkenavonden. De een voor mensen die aan de slag zijn of willen met groen rondom de kerk en de ander voor mensen die stappen willen zetten op het gebied van eerlijk en duurzaam geldbeheer. Beide avonden werden gewaardeerd met 4 sterren. Zoals een van de deelnemers zei:

“Interessante lezingen en ervaringen in een relaxte sfeer.” en bovendien “goed georganiseerd en inhoudelijk interessant.”

Stadsecoloog Niels de Zwarte gaf in een presentatie met mooie foto’s ontzettend veel tips en informatie over hoe je op een ecologische manier de biodiversiteit rondom een kerkgebouw kunt vergroten. Ervaringsdeskundige uit Oostkapelle: Peter Geene onderstreepte het verhaal van Niels door te vertellen over zijn ervaringen in de kerk. Tijdens de groepsgesprekken vertelden alle deelnemers enthousiast over hun eigen plannen, wat ook weer enthousiasmeerde om de komende tijd te zorgen voor tuinen vol insecten, bijen, vlinders, vogels en vleermuizen.

“Het fijnste is om tijdens een dag met mensen in een gebouw in gesprek te kunnen gaan. Wel ben ik blij dat het digitaal mogelijk was om weer aan het denken gezet te worden en met elkaar in gesprek te gaan.”

Expert op het gebied van duurzaam vermogensbeheer, Koert Jansen vertelde over de mogelijkheden en noodzaak van duurzaam geldbeheer. Wat de opties zijn voor betaalrekeningen, voor spaarrekeningen en voor duurzame investeringen. Evert Veenendaal, financieel beheerder van Protestantse kerk Amsterdam kon alles vertellen over zijn ervaringen in de praktijk. Ook in dit webinar hebben de deelnemers veel geleerd en elkaar geïnspireerd om door te gaan met de plannen die ze al begonnen waren.

“Leuke voorbeelden uit de praktijk, met humor gebracht, ook enkele tegenslagen, goed!”

Ook had GroeneKerken een rol in de workshop Veerkrachtige Kerk van Tear, met de titel: Duurzaam denken en doen in de kerk. In dit webinar hield Annemarthe Westerbeek, coördinator van Micha Nederland een overdenking over een Bijbels perspectief op de schepping en hadden de deelnemers boeiende gesprekken over hoe je deze visie als kerk in de praktijk kan brengen.

Heb je vragen naar aanleiding van de webinars? Stuur ons een mail via het contactformulier.