Nationale vogeltelling 2024

- 28 jan

Nationale vogeltelling 2024

Vanuit je eigen woonkamer – 26, 27 en 28 januari

Tel jij ook 1x een half uur de vogels in jouw tuin of balkon? Meedoen is leuk, makkelijk en belangrijk. Want terwijl jij een half uurtje geniet van de natuur in jouw tuin of balkon, help je de Vogelbescherming Nederland met het beschermen van de vogels. Een mooie activiteit om te delen in jouw groene kerk óf maak er een activiteit van en tel samen de vogels in de kerktuin.

Meer informatie én een hoop inspiratie vind je op: https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling

Je kunt ook live inschakelen op de webcam van de voedertafel van de vogelbescherming! Heel leuk en rustgevend. Ken jij alle vogels bij naam?

Vogels tellen in 3 gemakkelijke stappen:

1. Tel op vrijdag 26, zaterdag 27 of zondag 28 januari 2024 één keer een half uur de vogels in je tuin of op je balkon. Vliegen de vogels alleen maar over jouw tuin? Die tellen niet mee. Scholen, kinderboerderijen en andere groepen kunnen eventueel al van tevoren tellen op een moment dat hun schikt.
  2. Noteer alle waarnemingen van een soort in jouw tuin of op je balkon. Maar tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan loop je het risico dezelfde vogel dubbel te tellen. Geef alleen het hoogste aantal door van een soort die je tegelijk hebt gezien. Dus: zie je in jouw tel-halfuur 3 koolmezen tegelijk en even later 5 koolmezen? Dan geef je door: 5 koolmezen.*
  3. Jouw telling geef je op vrijdag 26, zaterdag 27 of zondag 28 januari 2024 gemakkelijk door via de web-app mijntuinvogeltelling.nl. Het telformulier staat dan voor je klaar. Vul je telling uiterlijk maandagochtend 29 januari in vóór 12 uur.